تظاهرات اعتراضی صهیونیست‌ها در «تل‌آویو» ترامپ با نتانیاهو دیدار می‌کند (۲ مرداد ۱۴۰۳) عملیات ترکیبی قسام در کرانه باختری | قسام: ۳ نظامی صهیونیست را زخمی کردیم (۲ مرداد ۱۴۰۳) آیا جو بایدن مرده است؟ بلینکن: بایدن در زمان باقیمانده ریاست جمهوری خود برای صلح در منطقه تلاش می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات اراک و استان مرکزی از فردا چهارشنبه (۳ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان: کشور با یک گروه، دسته و جناح اداره نمی‌شود نتانیاهو: ممکن است توافق برای تبادل اسیران نزدیک باشد سردار رادان: امسال حداکثر زمان خروج زوار اربعین از گیت‌ها، ۵ ثانیه است ترامپ: بایدن قربانی کودتا شد آیا ادارات سیستان و بلوچستان پنجشنبه (۴ مرداد ۱۴۰۳) است؟ جزئیات طرح سه مرحله‌ای چین برای بحران غزه اسناد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در اختیار هکر‌ها قرار گرفت مدیر سرویس مخفی آمریکا استعفا کرد حزب الله پایگاه نظامی نیریا را با پهپاد انتحاری هدف قرار داد آیت‌الله علم‌الهدی: وظایف روحانیت با دستگاه‌های حکومتی تفاوت دارد | رسالت طلبه، ایستادگی در بیان حق است گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات مشخص شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) سفیر ایران با مقام سعودی در مورد ۲ حاجی بازداشتی رایزنی کرد نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴ هزار تن برای درمان باید از غزه خارج شوند
سرخط خبرها

ثبت هزینه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در سامانه شفافیت

  • کد خبر: ۲۱۲۶۲۵
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
ثبت هزینه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در سامانه شفافیت
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که نامزد‌ها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه‌ی کارکرد آن، بیان کرد: امسال برای اولین‌بار قانون شفافیت و تأمین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال ۱۳۹۸ اجرایی می‌شود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزد‌ها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

وی افزود: طبق این قانون، نامزد‌ها موظفند منابع أخذ شده و دارایی‌هایشان که برای تبلیغات استفاده می‌کنند را در این سامانه وارد کنند؛ طبق قانون چهار هزینه برای نامزد‌ها متصور شده که باید منابع‌شان را مصروف کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: اموال و دارایی‌های کاندیدا به‌همراه کمکی که از احزاب و گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی می‌گیرد طبق قانون باید به‌منظور «برپایی ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات مجاز»، «برپایی تجمعات» و هم‌چنین «هزینه‌ی حق‌الزحمه عوامل اجرایی» مصرف کند.

اسلامی با بیان اینکه موارد مذکور باید در سامانه شفافیت ثبت شود، اظهار داشت: هم‌چنین یک سقف برای تبلیغات و یا گردش مالی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها در نظر گرفته شده که متناسب با جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و تعداد کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تعریف شده است.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر کاندیدایی ستاد انتخاباتی اجاره کرده، باید اجاره‌نامه‌ی آن را در سامانه ثبت کند و هزینه‌ی آن نیز ثبت شود. این موارد باید به اسناد مالی مستند باشد و باید منابع مالی و هزینه‌ها از طریق شماره حسابی که از نامزد‌ها در دوران ثبت‌نام اخذ شده، انجام شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: هم‌اکنون که نامزد‌های نهایی انتخابات مجلس مشخص شده و البته بررسی اعتراضات «رد اولی‌ها» تا پایان بهمن‌ماه در شورای نگهبان ادامه دارد، ولی ما برای تمامی نامزد‌های انتخاباتی که اسامی‌شان از سوی شورای نگهبان به ما اعلام شده، پیامکی حاوی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال کرده‌ایم. برخی نامزد‌ها وارد سامانه شده‌اند و برخی درحال ورود هستند.

اسلامی هم‌چنین از وجود یک دستورالعمل و توضیحات در سامانه شفافیت مالی انتخابات خبر داد و گفت: نامزد‌ها با مطالعه‌ی این توضیحات، می‌توانند به‌خوبی موارد را ثبت کنند. طبق قانون، خود نامزد می‌تواند به‌عنوان حسابدار باشد و هم‌چنین می‌تواند یک شخص حقوقی و یا حقیقی را به‌عنوان حسابدار ثبت کند و امکان تغییر هم وجود دارد. ضمناً سقف هزینه‌های مالی برای انتخابات در این سامانه به نمایش درآمده است.

وی خاطر نشان کرد: نظر هیئت اجرایی مرکزی نظر بر این بود که، چون سازمان صدا و سیما، پیام‌رسان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذیل ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری در حال ارائه خدمات به نامزد‌ها هستند، هزینه برپایی تجمعات و تبلیغات انتخاباتی آن‌چنان نخواهد بود. طبق سالن‌هایی که دستگاه‌ها در استان‌ها به ما اعلام کرده‌اند، می‌دانیم که یک نامزد می‌تواند با کم‌ترین هزینه تجمعی عمومی در سطح شهر را در یک سالن استاندارد داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: با هماهنگی وزیر ارتباطات شش پیام‌رسان ایرانی «روبیکا»، «ایتا»، «بله»، «گپ»، «آی‌گپ» و «سروش‌پلاس» اعلام آمادگی کردند که فضایی را برای تبلیغات نامزد‌ها در اختیار قرار می‌دهند. چهار سرویس این پیام‌رسان‌ها کاملاً رایگان و چند سرویس نیز با ۵۰ درصد تخفیف و با هزینه‌های بسیار پایین در نظر گرفته شده است. این‌ها منجر می‌شود که هزینه‌های تبلیغات افزایشی نباشد تا یک انضباط مالی در حوزه تبلیغات نامزد‌ها در این دوره داشته باشیم.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->